22 September 2014

5 tip elak muka berjerawat

Jerawat akan muncul bila minyak/sebum, bakteria dan sel kulit mati menyumbat liang roma pada kulit muka. Anda perlu mengetahui bagaimana jerawat boleh muncul di ruang muka anda.

1. Terlalu kerap membersihkan muka

Terlalu kerap membersihkan muka akan menjadikan kulit semakin berminyak / berjerawat. Apa yang perlu anda buat, cuci muka 2 kali sudah mencukupi iaitu pada waktu pagi dan sebelum tidur.

2. Memicit jerawat

Tabiat memicit jerawat dengan kuku akan memburukkan keadaan kulit dan meninggalkan parut. Elakkan memicit jerawat anda dengan kuku, gunakan losyen jerawat, untuk kecutkan jerawat.

3. Mengambil makanan berminyak

Makanan berminyak boleh menyebabkan kulit berjerawat dan berminyak semakin menjadi, muka semakin berminyak. Amalkan makanan diet yang sihat, kurangkan makanan berminyak.

4. Elak treatment untuk jerawat

Mengambil ubat dari pakar kulit untuk jerawat, itu satu tindakan yang bagus. Tapi jangan sewenang-wenangnya berhenti apabila jerawat dah sembuh. Untuk mengelakkan jerawat muncul semula, habiskan ubat mengikut prescription doktor atau amalkan supplement untuk mendapatkan kulit yang sihat, bebas jerawat dan bebas minyak.

5. Penggunaan pencerah kulit

Terdapat set pencerahan kulit yang tidak bersesuaian untuk kulit berjerawat. Bahan dan kandungannya menyebabkan jerawat tidak sembuh, muka semakin berminyak dan berpotensi meninggalkan pigmentasi. Gunakan set penjagaan kulit khas untuk kulit berminyak dan berjerawat. Sebelum cerahkan kulit, atasi masalah kulit anda dahulu.

Oleh itu, elakkan menggunakan cara-cara yang tidak dibenarkan di atas bagi mengelakkan munculnya jerawat di wajah anda.


  • Jerawat - Jangan pandang remeh

    Jerawat - Jangan pandang remeh SAYA tak tahu lagi apa yang perlu saya buat. Bermacam-macam ubat dan petua saya dah cuba tapi jerawat tak mahu hilang ...
  • Cantik dan sihat tanpa Jerawat | Elak Jerawat

    Cantik dan sihat tanpa jerawat CANTIK yang sihat. Bunyi macam pelik tetapi masih ramai wanita yang tidak mengetahui kesihatan merupakan elemen utama ...
  • Masalah Jerawat

    Jerawat merupakan masalah kulit yang menyebabkan terhasilnya bengkak-bengkak pada muka, dada atau belakang badan. Ia kemudiannya membentuk ...
  • Tentang Jerawat | Ubat Jerawat

    Tentang Jerawat Apa itu jerawat? Mengapa ada jerawat? Bagaimana mahu mengatasinya? Bacalah artikel ini dan belajar lebih banyak tentang JERAWAT.
  • Jerawat adalah antara penyakit kulit yang paling ...

    Jerawat adalah antara penyakit kulit yang paling biasa dihidapi remaja lingkungan usia 20-an ke atas. Pun begitu, golongan dewasa berusia 40-an juga...
  • Info Kesihatan - Lenyapkan kesan jerawat Kehadiran...

    Lenyapkan kesan jerawat Kehadiran jerawat bukanlah suatu pengalaman yang ... Bagaimana minyak kelapa dara BioVCo mampu untuk merawat jerawat?
  • Tekanan emosi punca jerawat ~ Info Kesihatan

    9 Apr 2013 - www.biovco.com/jerawat-28hz.php - Translate this page. SAYA tak tahu lagi apa yang perlu saya buat. Bermacam-macam ubat dan petua saya ...
  • 0 comments: