15 Jun 2015

Tekanan Darah Tinggi Pada Pesakit kencing manis dan Obesiti

Tekanan darah tinggi adalah satu kebimbangan bagi setiap orang tetapi orang yang mengalami diabetes akan lebih lebih merasa kesan keperitannya daripada yang lain.

Jika anda gemuk dan mengalami kencing manis, tekanan darah tinggi boleh menyebabkan serangan jantung yang boleh membawa maut. Seperti kebanyakkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan kencing manis kawalan gula dalam darah, diet yang seimbang dan aktiviti fizikal boleh mencegah tekanan darah tinggi.

Jika anda mengalami sakit kepala disambil penglihatan anda kabur dan anda merasa mabuk, anda mungkin mempunyai tekanan darah tinggi. Indikasi-indikasi ini bukan sahaja menunjukkan bahawa anda sedang mengalami masalah tekanan darah tinggi sahaja jadi anda perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk menentukan penyebabnya. 

Dimasa yang lain mungkin tiada indikasi sama sekali menunjukkan anda mempunyai tekanan darah tinggi tetapi anda disyorkan untuk berjumpa doktor bagi mengetahui jika anda mempunyai tekanan darah tinggi dari masa kesemasa.

Apabila anda mengalami obesiti cara yang paling berkesan untuk mengurangkan tekanan darah tinggi adalah dengan menurunkanberat badan. Ikuti pelan permakanan diet yang seimbang sambil menurunkan berat badan. Perubahan lain yang boleh anda lakukan untuk merawat tekanan darah anda adalah seperti berikut:

Rutin latihan senaman yang diikuti secara tetap
Mengurangkan stres dalam kehidupan seharian anda
Berhenti merokok
Kurangkan jumlah garam dalam permakanan anda

Kurangkan jumlah lemak pada badan anda dan berunding dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk memenuhi matlamat anda. Jika anda baru memulakan rutin senaman pastikan anda mendapatkan nasihat daripada doktor terlebih dahulu. 

Anda tidak mahu melemahkan diri anda pada permulaan melakukan senaman dan doktor anda mungkin mempunyai beberapa sekatan untuk anda untuk memastikan anda tidak mengalami kecederaan atau hipoglisemia.

Apabila anda mengalami kencing manis senaman dapat membantu mengawal tahap gula dalam darah anda. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau obesiti dan diabetes senaman juga akan membantu anda menurunkan berat badan. Sebagai pesakit kencing manis terdapat bebrapa pertimbangan tambahan dan langkah berjaga-jaga yang perlu anda ambil sebelum anda memulakan rutin senaman dan anda perlu sedar tentang risikonya.

Ia adalah penting untuk menunggu sebelum membuat latihan senaman jika tahap glukosa dalam darah anda terlalu rendah atau tinggi kerana ianya boleh membawa kesan buruk jika anda melakukannya dalam keadaan tersebut. 

Ia amat berbahaya jika tahap glukosa dalam darah anda rendah dan anda mula melakukan senaman kerana ianya boleh menyebabkan glukosa dalam darah semakin menurun lebih jauh lagi yang boleh membawa kepada situasi kecemasan. Sebagai langkah berjaga-jaga pastikan anda mendapatkan nasihat doktor sebelum melakukan latihan senaman.



  • Tekanan Darah Tinggi | Rawatan darah tinggi

    Kadar tekanan darah tidak sama sepanjang masa. Ia sering berubah-ubah mengikut keperluan badan anda. Jika tekanan darah anda tinggi, doktor anda akan ...
  • Kawal tekanan darah tinggi

    Selain kencing manis dan gangguan kardiovaskular, hipertensi atau tekanan darah tinggi adalah antara penyakit kronik yang boleh menyebabkan ED.
  • Tekanan darah tinggi

    Tekanan darah tinggi atau hipertensi memberi gambaran di mana tekanan darahterhadap dinding arteri. Penyakit tekanan darah tinggi biasanya tidak ...
  • Darah tinggi Membunuh secara senyap

    TEKANAN darah tinggi (hipertensi) kadang-kala digelar pembunuh senyap kerana tidak menunjukkan apa-apa simptom pada peringkat awal tetapi ...
  • 0 comments: