05 Jun 2015

7 Tips Efektif Menghilangkan Stres

Kehidupan kita sebagai manusia tentu memiliki berbagai masalah. Kadang-kadang masalah yang kita hadapi sukar untuk diatasi. Masalah-masalah seperti masalah keluarga, percintaan, persahabatan, kewangan mahupun masalah yang berkaitan dengan pekerjaan anda sehari-hari. Stress merupakan puncak dari berbagai tekanan masalah-masalah tersebut. Stress pula boleh menimbulkan tekanan yang tidak baik untuk kesihatan tubuh dan jiwa kita. 

Lalu, apakah tips atau cara efektif menghilangkan stress tersebut?

Sebenarnya banyak tips ataupun cara yang boleh kita lakukan untuk menghilangkan stress. Salah satunya dengan melakukan aktiviti atau kegiatan-kegiatan yang menyihatkan seperti bersukan. Namun bukan hanya bersukan yang dapat membantu menghilangkan stress.

Berikut adalah 7 tips atau cara efektif menghilangkan stress dengan mudah :

# 1 Tips yang pertama iaitu jangan menunda pekerjaan sehingga semakin bertambah. Salah satu penyebab stress ialah masalah kerja yang bertambah. Jika kita tidak menunda pekerjaan tentu pekerjaan kita tidak akan bertambah. Menyebabkan kita tidak mengalami stress.

#2 Tips yang kedua iaitu memiliki keberanian untuk berkata tidak terhadap sesuatu pekerjaan baru yang tidak ada kaitannya dengan pekerjaan anda sekarang. Jika anda menerimanya, ini boleh menyebabkankan fikiran anda menjadi tidak fokus dan menjadikan anda berbelaj bahagi dan boleh menyebabkan stress.

#3 Tips berikutnya untuk menghilangkan stress iaitu dengan melakukan aktiviti atau kegiatan-kegiatan yang menyihatkan seperti bersukan dengan berjalan kaki atau berlari-lari santai. aktiviti tersebut mampu membuat anda merasa lebih rileks, dapat juga menurunkan tekanan darah serta menghasilkan hormon endorfin yang dapat menghilangkan stress tersebut.

#4 Tips berikutnya ialah supaya sentiasa berusaha belajar menerima diri sendiri seadanya dan bersyukur dengan segala nikmat dan menerima semua ujian dengan bersangka baik kepada Allah SWT.

#5 Selalu memiliki positive thinking atau selalu berfikiran positif terhadap segala masalah yang menimpa kita serta berusaha untuk mengambil semua hikmahnya. Sehingga kita menjadi seorang yang lebih baik daripada sebelumnya.

#6 Menghiburkan diri sendiri merupakan salah satu tips efektif untuk menghilangkan stress. Luangkan waktu untuk menghiburkan diri anda dengan berbagai hiburan yang anda sukai seperti bermain games, mendengarkan musik yang anda minati atau kegiatan yang dapat menghiburkan.

#7 Berusaha agar fokus terhadap pekerjaan yang sedang anda lakukan. Melakukan banyak kerja dalam satu masa boleh menyebabkan stress. Oleh itu, selesaikan satu persatu kerja terlebih dahulu sebelum melakukan pekerjaan lainnya. Ini juga cara yang boleh menghilangkan stress.

Baca Juga :

Kawal tekanan darah tinggi




0 comments: