05 Jun 2015

7 Kebiasaan Penyebab anda mengalami Kegemukan

Memiliki berat badan yang ideal merupakan impian semua orang. Kenyataannya, ramai antara kita yang mempunyai badan yang jauh dari ideal. Ada yang memiliki badan yang terlampau kurus atau terlalu gemuk. Kegemukan, banyak faktor atau kebiasaan hidup yang menyebabkannya.

Salah satu kebiasaan penyebab kegemukan iaitu mengambil makanan berlemak dalam jumlah yang berlebihan. Namun bukan itu sahaja yang menyebabkan berlakunya kegemukan. Berikut adalah 7 kebiasaan buruk yang menyebabkan kegemukan : 

# 1 Mengambil makanan yang rendah lemak dalam jumlah yang berlebih. Ini kerana iklan yang mempromosikan makanan bebas lemak atau rendah lemak. Sehingga kita tidak sedar telah mengambil makanan yang rendah lemakdalam jumlah yang berlebihan. Sehingga menyebabkan kegemukan tubuh.

# 2 Melakukan program diet tanpa nasihat pakar. Dengan mengikut nasihat pakar pemakanan akan memberikan alternatif beberapa makanan yang di perlukan selama melakukan program diet tersebut. Ini membolehkan program diet yang anda lakukan sesuai dengan hasil yang anda harapkan.

# 3 Kebiasaan yang ketiga ialah tidur yang tidak cukup pada waktu malam. Ini berlaku apabila kebiasaan tidur kurang dari 8 jam sehari setiap malam. Kurang waktu tidur malam anda akan mengakibatkan meningkatkan lemak berlebihan di tubuh anda. 

# 4 Kebiasaan buruk berikutnya ialah mengambil atau meminum minuman dalam tin dalam kuantiti yang berlebihan. Dengan meminum satu atau dua tin sehari akan meningkatkan risiko kegemukan pada tubuh anda.

# 5 Memiliki kebiasaan buruk dengan makan secara terburu-buru. Makan secara terburu-buru menyebabkan penambahan 66 kalori dalam tubuh seseorang dibandingkan mereka yang makan dengan perlahan-lahan.

# 6 Kebiasaan buruk berikutnya ialah suka makan dengan banyak dan berlebihan tanpa menghiraukan kemampuan perut. Ini merupakan kebiasaan buruk yang jelas akan menyebabkan kegemukan dalam tubuh anda dalam waktu yang sangat singkat.

# 7 Memiliki kebiasaan buruk berikutnya ialah hanya minum sedikit air terutama air putih. Air membantu membantu proses metabolisme dalam tubuh anda. Minum enam gelas air sehari mampu mengurangkan 50 kalori pada tubuh anda. Ia mampu menghindarkan anda daripada masalah kegemukan.


Baca Juga :

Kaji punca sebenar tubuh jadi gemuk

0 comments: