16 Julai 2018

11 Tanda Tersembunyi Masalah Tiroid


Kelenjar tiroid adalah salah satu kelenjar endokrin dalam tubuh. Kelenjar tiroid menghasilkan hormon yang membantu mengawal fungsi organ tubuh seperti jantung, otak, hati, buah pinggang dan kulit.

Ada beberapa jenis penyakit dan masalah yang menyebabkan tiroid tak berfungsi. Dua masalah tiroid paling biasa adalah hipotiroidisme dan hipertiroidisme.

Hipotiroidisme terjadi ketika kelenjar tiroid kurang aktif dan tak mampu menghasilkan hormon yang mencukupi untuk keperluan tubuh. Masalah ini boleh disebabkan kecacatan sejak lahir, pembedahan kelenjar tiroid atau benjolan.

Baca artikel penuh : 

Baca testimoni pengguna :



@biovco
@infokesihatan






Kira-kira 300 juta orang penduduk dunia mengalami penyakit tiroid kerana kurangnya pengambilan iodin menyebabkan berlakunya gangguan fungsi tiroid, kanser tiroid dan masalah berkaitan gangguan hormon tiroid.

Masalah atau penyakit tiroid banyak ditemui di Malaysia. Sekiranya tidak ditangani dengan baik boleh mengakibatkan komplikasi yang membahayakan kehidupan dan penurunan kualiti hidup.

Kelenjar tiroid merupakan kelenjar seperti kupu-kupu di bahagian leher, dimana fungsi utamanya ialah untuk mengawal metabolisma tubuh, pertumbuhan otak serta saraf.

Baca artikel penuh : 

Baca testimoni pengguna :


@biovco
@infokesihatan



0 comments: