03 Ogos 2015

Teh tarik punca sakit jantung

TEH tarik merupakan antara minuman kegemaran ramai termasuk golongan muda tetapi doktor mendakwa ia membahayakan kesihatan.

Jika dahulu, penyakit jantung sinonim dengan golongan berusia tetapi kini ia mula menyerang golongan muda berusia di bawah 40 tahun kesan daripada corak pemakanan dan gaya hidup tidak sihat yang diamalkan mereka.

Ketua Unit Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Prof. Madya Dr. Oteh Maskon berkata, kegilaan golongan itu terhadap teh tarik, roti canai, nasi lemak dan merokok ditambah pula dengan sikap malas bersenam menyebabkan mereka mudah mendapat penyakit jantung.

Beliau berkata, dengan gaya hidup seperti itu, golongan berkenaan terdedah kepada risiko obesiti, penyakit darah tinggi dan kencing manis yang menjadi faktor utama menyebabkan penyakit jantung.

"Ini terbukti dengan kira-kira lima peratus daripada 450 pesakit yang dimasukkan ke wad di PPUKM dalam tempoh setahun terdiri daripada golongan yang berusia bawah 40 tahun yang rata-ratanya pada masa sama didiagnosis menghidap darah tinggi dan kencing manis, selain perokok," katanya.

Penyakit jantung tak kenal usia

DIANGGARKAN setiap tahun satu pertiga penduduk dunia atau kira-kira 17 juta orang mati berikutan masalah jantung. Gaya hidup tidak sihat termasuk corak ...

Diabetes penyebab jantung koronari

Diabetes penyebab jantung koronari Minyak Kelapa Dara RAMAI tahu penyakit kardiovaskular adalah pembunuh nombor satu di Malaysia. Diabetes atau ...

Injap jantung bocor

DI dalam organ jantung ada empat injap yang berfungsi memastikan darah mengalir dalam satu arah saja. Injap ini dinamakan injap mitral dan aortic di sebelah ...

Penyakit Jantung Bukan lagi penyakit orang tua

penyakit jantung : Bukan lagi penyakit orang tua KETIKA bersukan, tiba-tiba dia rebah dan tidak sedarkan diri. Beberapa minit kemudian, lelaki berusia 30-an itu ...

1 comments:

Cute Ummi berkata...

Terima Kasih artikel yang menarik dan peringatan jugak pada orang ramai supaya terus mengamalkan gaya hidup sihat. Bukan tak boleh minum langsung 'teh tarik' tapi dicadangkan kurangkan daripada setiap hari kepada 2 kali seminggu ke.. Dan jangan lupa bersenam seminggu sekali pun tak pe.. atau kalau boleh sehari 15-20 minit pun jadilahkan.