21 Ogos 2015

Migrain tanda akan diserang angin ahmar

BUKAN mahu menakut-nakutkan tetapi satu penyakit boleh menjadi gejala penyakit kedua. Penyakit migrain yang sering menyerang di bahagian sebelah kepala memberi gambaran risiko angin ahmar dan serangan jantung.

Satu kajian di Amerika Syarikat dua tahun lalu mendapati jika seseorang itu diserang migrain sekali sebulan bermakna risiko serangan jantung meningkat 50 peratus lebih tinggi jika dibandingkan dengan orang yang tidak pernah mengalami migrain.

Sementara itu, apabila seseorang mengalami migrain sekali dalam seminggu, risiko terhadap angin ahmar dan serangan jantung boleh meningkat tiga kali ganda.

Bagaimanapun, menurut seorang pakar dari Hospital Omni Pulomas, Dr. Imam Nito, hanya sakit kepala teruk yang disebabkan oleh salah satu organ tubuh tidak berfungsi dengan baik, contohnya aliran darah yang tersumbat dengan kolesterol, boleh membawa kepada angin ahmar dan serangan jantung.


Migrain atau Sakit Kepala

Migrain atau Sakit Kepala yang kronik menyebabkan pengidapnya tidak dapat melakukan tugas. Punca sakit kepala atau migrain tidak diketahui. Stress boleh ...

Diet berkhasiat kurangkan Migrain

Diet berkhasiat kurangkan migrain, Minyak Kelapa Dara Dalam satu kajian yang telah dijalankan di United Kingdom baru-baru ini, sebanyak 15 peratus ...

Sakit kepala dan migrain

Sakit kepala dan migrain Sebanyak 60 peratus daripada pesakit yang menghidapi sakit kepala mengalami sama ada migrain atau tension headache. Migrain ...

Wanita migrain risiko hidap strok

ANDA wanita yang berusia 45 tahun ke bawah dan mengalami migrain? Jika ya, anda sebenarnya tidak berada dalam situasi yang menyenangkan.

13 Tanda Anda Mungkin Ada Migrain

Migrain adalah sakit kepala yang menyerang secara kerap. Sangat sakit dan siapa yang kena migrain akan rasa denyut di sebelah sahaja bahagian kepala.

0 comments: