11 April 2013

Stres punca rambut gugur?


RAMBUT tumbuh di merata badan manusia kecuali di tapak tangan dan di tapak kaki. Ada sesetengah rambut tumbuh terlalu halus sehinggakan kita tidak dapat melihatnya dengan mata kasar.

Namun begitu rambut yang tumbuh di kepala paling menjadi perhatian sama ada lelaki atau wanita. Maklumlah, rambut adalah mahkota.

Secara purata, seorang dewasa mempunyai 100,000 ke 150,000 helai rambut. Rambut gugur lebih kurang 100 helai sehari, oleh itu jika anda menjumpai beberapa helai rambut di sikat ketika berdandan, janganlah risau.

Pertumbuhan rambut terbahagi kepada tiga fasa.

Fasa Anagen: fasa penumbuhan aktif jangka masa 2 ke 6 tahun

Fasa Catagen: fasa di mana rambut yang aktif memanjang berhenti dari memanjang. Jangka hayat dua ke tiga minggu

Fasa Telogen: Fasa di mana rambut mula berehat dan kemudian gugur. Jangka hayat dua ke tiga bulan.

Dalam setiap masa lebih kurang 90 peratus rambut kita dalam fasa Anagen dan dalam setahun rambut kita memanjang sebanyak 6 inci secara purata. Namun begitu semakin berusia, kadar pemanjangan rambut semakin lambat.

Di antara masalah rambut "nipis" yang kerap di alami oleh wanita adalah

1. Telogen Effluvium: Rambut menipis

Majoriti wanita yang mengalami masalah "penipisan" rambut disebabkan sejenis kondisi yang dinamakan "Telogen Effluvium".

Masalah rambut nipis adalah bersifat sementara. Apa yang berlaku sebenarnya, majoriti rambut berhenti memanjang (fasa anagen) dan masuk ke fasa Telogen. Ini bermakna rambut secara tiba-tiba berhenti memanjang dan gugur secara banyak. Kenapa ini boleh berlaku?

Telogen Effluvium boleh berlaku apabila badan mengalami stres seperti selepas demam panas, ketika anda mendapat penyakit dan untuk wanita selepas bersalin. Berita baik adalah, anda tidak perlu panik. Rambut akan tumbuh semula. Jika anda baru sembuh daripada penyakit, rambut akan tumbuh semula selepas beberpa bulan; jika anda stres, ambil cuti dan berehat; jika anda baru lepas bersalin, ambil cukup vitamin dan mineral agar badan boleh sihat dengan cepat dan rambut boleh tumbuh lebat semula seperti sediakala. Oleh itu jika anda mengalami rambut gugur selepas bersalin atau stres, jangan risau, ia akan pulih dengan sendiri.

2. Androgenic Alopecia

Masalah rambut menjadi botak ada kaitan dengan genetik. Ia boleh berlaku kepada lelaki atau wanita. Lelaki boleh mengalami masalah ini seawal remaja manakala wanita pula menjangkau 40-an.

Masalah ini lebih kerap dialami oleh kaum lelaki. Lelaki yang mewarisi genetic androgenic alopecia, mempunyai folikel rambut sangat sensitif kepada hormone dihydrotestosterone (DHT). Kesan DHT adalah mengecutkan folikel rambut dan menyebabkan rambut gugur. Androgenic alopecia mempunyai corak "botak" yang tertentu.

Untuk wanita, androgenic alopecia boleh disebabkan perubahan hormon. Di antara sebabnya adalah ovarian cyst, pil perancang yang mengandungi paras progesteron yang tinggi serta menopaus.

3. Alopecia Areata

Ada sesetengah remaja atau dewasa mengalami masalah "botak" setompok-setompok di kepala.

Keadaan ini boleh menyebabkan rambut terus botak. Namun begitu 90 peratus kes Alopecia Areata, rambut akan tumbuh semula selepas beberapa tahun.

Sebab-sebab lain rambut gugur

Jika anda mengambil ubat-ubatan seperti allopurinol dan warfarin, penyakit seperti hypothyroid (kekurangan hormone tiroid) dan kekurangan zat besi.

Rawatan untuk rambut gugur

Jika disebabkan Telogen effluvium maka rawatan tidak diperlukan. Kurangkan stres, rambut akan menebal dengan sendiri selepas beberapa bulan.

Namun begitu ada sesetengah klinik aestetik melakukan rawatan laser dan stem cell untuk mempercepatkan rambut tumbuh semula. Ia boleh membantu wanita mengembalikan rambut yang lebih sihat, cantik dan tebal. Rawatan laser dilakukan dua kali seminggu untuk tiga bulan manakala rawatan stem cell setiap bulan untuk tiga ke lima sesi. Rambut akan lebih sihat dan cantik. Ia juga boleh memanjangkan fasa anagen, oleh itu rambut akan jadi lebih panjang dan tebal.

Baca lain-lain INFO

  1. Masalah rambut gugur tidak mengenal usia - BioVCO.com
     

    www.biovco.com/.../masalah-rambut-gugur-tidak-... - Translate this page
    Botak boleh dielakkan jika setiap individu amal gaya hidup seimbang, jaga pemakanan dan diet. PENUAAN sering dikaitkan dengan tumpuan kepada kulit ...
  2. Kenapa rambut gugur? - BioVCO.com
     

    www.biovco.com/v3/rambut-gugur.php?ref... - Translate this page
    Ini dapat melenyapkan beban psikologi dan kewangan dalam mencari cara penjagaanrambut gugur yang betul untuk menghindari masalah keguguran dan ...
  3. Kekurangan nutrisi punca rambut gugur - BioVCO.com
     

    www.biovco.com/punca-rambut-gugur.php?ref... - Translate this page
    Kekurangan nutrisi punca rambut gugur Wanita disarankan mengambil asid lemak Omega-3 tiga kali seminggu untuk kesihatan kulit dan rambutRAMBUT ...
  4. Kelemumur, rambut gugur merunsingkan - BioVCO.com
     

    www.biovco.com/kelemumur-rambut-gugur.php?... - Translate this page
    RAMBUT adalah mahkota buat wanita. Menjaganya bukan sukar namun tidak juga mudah. Tidak kena gaya ia mudah rosak, berkelemumur, gugur dan ...
  5. Info Kesihatan - Rawatan segera elak masalah ... - BioVCO.com
     

    www.biovco.com/kesihatan/rambut-gugur.html - Translate this page
    BOTAK. Perkataan yang satu ini pastinya menakutkan. Kalau boleh tidak diingini langsung singgah di fikiran kita, tetapi tidak mustahil terjadi sama ada anda ...

0 comments: