11 Disember 2017

Minum Air Selepas Bangun Tidur Mempunyai Manfaat Kesihatan Besar

By 19:16
Minum air selepas bangun memberikan kesan terapeutik untuk pelbagai keadaan, dari asma kepada kanser. Terapi ini, juga dikenali sebagai "rawatan air pagi", berasal dari ubat Ayurveda dan telah lama digunakan untuk membersihkan sistem dalaman badan dan membersihkan kolon, yang seterusnya membantu tubuh menyerap nutrien daripada makanan lebih mudah.
Kembali pada tahun 1970-an, Dr. Fereydoon Batmanghelidj, yang belajar di bawah pemenang Hadiah Nobel, Sir Alexander Fleming, kembali menemui manfaat rawatan purba ini. Penyelidikannya sendiri menunjukkan bahawa terapi air adalah cara yang baik untuk menyembuhkan banyak penyakit secara semulajadi, termasuk arthritis, gangguan autoimun, migrain, diabetes, hipertensi, dan sebagainya.
Walaupun tamat pengajian di London, dia akhirnya kembali ke Iran di mana dia dipenjarakan sebagai banduan politik. Semasa dipenjarakan, dia mendapati sifat terapeutik air dan merawat 3,000 penghuni yang menghidap penyakit ulser peptik yang disebabkan tekanan menggunakan terapi air. Penemuannya dilaporkan dalam Journal of Clinical Gastroenterology pada bulan Jun 1983 dan New York Times Science Watch .
Dr. Batmanghelidj melarikan diri dari Iran pada tahun 1982 dan datang ke Amerika, mula menyelidiki kesan dehidrasi kronik pada tubuh manusia. Menurut Dr, Batmanghelidj, isyarat alami kehausan yang dihantar oleh badan sering disalah anggap sebagai gejala penyakit lain dan orang menjadi kronik dehidrasi dari masa ke masa. Menghampiri masalah ini dengan betul dan merawatnya pada masa yang tepat membantu mengelakkan rawatan dan ubat-ubatan yang tidak perlu.

Rawatan Air

  • Minum gelas 8oz air bebas fluoride sebaik sahaja bangun. Adalah disyorkan untuk menggunakan air suling sebagai air dari keran sangat mungkin mengandungi fluorida.
  • Jangan makan atau minum apa-apa selama 45 minit selepas minum air.
  • Minum secawan air setengah jam sebelum makan.
  • Minum lagi 2 jam selepas setiap hidangan.
Menurut Persatuan Perubatan Jepun, rawatan ini mengambil masa 10 hari untuk merawat sembelit, 10 hari untuk merawat beberapa masalah gastrik, dan 30 hari untuk merawat hipertensi.

Manfaat Tambahan Rawatan Air

1. MENINGKATKAN METABOLISME
Telah didapati minum sekurang-kurangnya satu gelas air yang tinggi pada pagi hari meningkatkan metabolisme sebanyak 24 peratus selama 90 minit.
2. Penghidratan
Selepas istirahat malam yang baik, awak bangun kering. Inilah sebabnya mengapa anda perlu minum segelas air dengan segera supaya anda menghidratkan badan, meningkatkan aliran oksigen, dan merangsang pengeluaran otot dan sel darah baru.
3. DETOKSIFIKASI
Menurut Kenneth Ellner, pakar kulit kulit Atlanta yang berpusat di Atlanta, "Buah pinggang anda melakukan pekerjaan yang luar biasa untuk membersihkan dan menghilangkan racun tubuh anda selagi pengambilan cecair anda memadai", Mendapatkan cecair ke dalam badan anda sebaik sahaja bangun anda akan membantu anda tubuh menyingkirkan toksin perkara pertama pada waktu pagi. "Menambahkan lemon segar ke dalam air menjadikan proses ini lebih mudah, seperti lemon meningkatkan kadar kencing dan membantu menyahtoksik hati.
4. FUNGSI OTAK
Tisu otak terbuat dari 75 peratus air! Penghidratan yang tidak betul menjadikan otak beroperasi dengan bahan api kurang dan dengan itu membawa kepada turun naik mood atau keletihan.
5. ANDA AKAN MAKAN KURANG
Menurut satu kajian, orang yang minum segelas air sebelum setiap makan kehilangan £ 4.5 dalam tempoh tiga bulan kerana "ia mengisi perut dengan bahan yang mempunyai kalori sifar", dan orang "merasa kenyang sebagai hasil".
6. KEKEBALAN
Sekiranya anda cenderung sakit dengan kerap, anda mungkin tidak mendapat cukup air.Menghidrasi terhidrat memastikan fungsi limfatik di dalam pemeriksaan, yang mempengaruhi bagaimana tubuh melawan jangkitan. Telah terbukti secara saintifik bahawa dehidrasi boleh menyebabkan tekanan dan penyakit.

0 comments: