17 Ogos 2014

Tonsilitis jangkitan pada tekak

ANDA mungkin pernah diberitahu doktor anak anda yang sakit tekak mengalami tonsilitis. Tonsilitis adalah jangkitan virus atau bakteria pada tonsil iaitu tisu lembut terletak di setiap belah di belakang tekak. Ia adalah jangkitan biasa pada kanak-kanak yang membuatkan tonsil membengkak dan sakit. 

Kebanyakan kes tonsilitis berpunca daripada jangkitan virus dan boleh dirawat di rumah dengan mengambil ubat sakit tekak. Tonsilitis yang disebabkan jangkitan bakteria agak jarang berlaku dan memerlukan antibiotik. Satu ketika dulu pembedahan membuang tonsil (tonsilektomi) sering dilakukan pada pesakit kanak-kanak yang kerap mengalami tonsilitis. Bagaimanapun, kini pembedahan hanya dilakukan jika rawatan lain tidak menunjukkan kesan. 

Apabila bakteria dan virus memasuki badan melalui hidung atau mulut, tonsil bertindak sebagai penapis manakala sel darah putih akan menyelaputi atau menelan bakteria atau virus untuk dimusnahkan. Ini akan menyebabkan sedikit jangkitan pada tonsil. Tonsilitis berlaku apabila jangkitan menjadi lebih serius dan tonsil membengkak serta alami keradangan. 

Seperti disebut di atas, kebanyakan tonsilitis berpunca daripada jangkitan virus, termasuk virus yang menyebabkan mononukleosis (virus Epstein-Barr). Jika disebabkan jangkitan bakteria, jenis yang biasa ditemui ialah Streptokoki kumpulan A. 

Gejala 

Antara amaran awal yang menandakan masalah ini disebabkan jangkitan bakteria streotokokal, termasuk kesakitan dan keradangan secara tiba-tiba, nodus limfa di tengkuk membengkak dan kurang kesesakan hidung. Jika tonsilitis disebabkan jangkitan bakteria, anak akan diberikan antibiotik. Bagaimanapun, oleh kerana kebanyakan kes disebabkan jangkitan virus, maka pesakit hanya memerlukan rehat dan penjagaan di rumah. 

Antara gejala tonsilitis ialah: 

* Tonsil bengkak dan merah 
* Ada tompokan putih pada tonsil 
* Sakit tekak 
* Sukar atau sakit untuk menelan 
* Sakit kepala 
* Demam dan menggigil 
* Nodus limfa (pada rahang dan tengkuk) membengkak 
* Hilang suara 
* Sakit perut 

Baca juga : "Atasi Tonsil bengkak"

 Dapatkan SEKARANG !!!

0 comments: