16 Mac 2014

Endometriosis boleh sebabkan kemandulan

PENYAKIT endometriosis boleh dikategorikan sebagai unik yang mempunyai banyak teori, namun penyebab sebenarnya masih belum diketahui.

Ramai wanita mungkin tidak menyedari mereka mengalaminya kerana simptom seakan sama dengan rasa sakit ketika dalam keadaan menstruasi.

Perkataan endometriosis berasal daripada endometrium iaitu lapisan dinding atau tisu yang menyaluti permukaan kulit dalam rahim dan penyakit ini dipercayai berlaku apabila darah haid yang sepatutnya turun melalui saluran uterus ke vagina mengalami penolakan ke atas dan kemudian keluar melalui tiub falopio dan menyelaputi dinding luar rahim.

Bendalir yang menyelaputi dinding rahim itu lama kelamaan akan menjadi tebal mengakibatkan organ berhampiran rahim iaitu usus, pundi kencing akan melekat antara satu sama lain dan setakat ini kes yang pernah ditemui - tisu berkenaan boleh merebak sehingga ke paru-paru.

Keadaan ini jika berterusan akan menyebabkan tiub falopio menghasilkan belon cecair yang mengandungi darah lama yang juga dikenali sebagai ‘choclate cyst’ dan ini akan mengakibatkan kemandulan.

Senggugut serius

Ia akan menyebabkan penghasilan telur yang tidak berkualiti dan sukar untuk membentuk janin dan kadangkala tiub falopio terlekat pada dinding rahim dan menyukarkan telur dan sperma untuk bertemu.

Meskipun lagaknya seperti kanser namun ia tidak mengancam nyawa. Endometriosis ini boleh menyebabkan pesakit mengalami sengungut yang agak teruk apabila datang haid sehingga kebergantungan terhadap pil tahan sakit atau suntikan yang juga tidak digalakkan dalam tempoh masa yang lama.


 Rawat dan sihat tanpa ubat

0 comments: