Cabaran menurunkan berat

Posted by BioVCO on 07:06 with No comments
BERAT badan wanita sentiasa berubah bergantung pada peristiwa harian yang dialaminya. Antaranya adalah mengandung, masalah emosi dan perubahan persekitaran pekerjaannya.

Kebanyakan wanita moden akan mengalami tekanan dalam isu diet dan mengekalkan berat badan ideal.

Melangsingkan tubuh selalunya dianggap hanya memperbaiki penampilan luaran. Tetapi, berat badan berlebihan adalah salah satu faktor risiko paling utama yang menjurus kepada pelbagai jenis penyakit. Antaranya ialah kencing manis jenis II, penyakit jantung, kanser, tekanan darah tinggi, penyakit sendi, sakit belakang, penyakit jantung koronari dan penyakit pundi hempedu.

Kadar metabolisme yang tinggi dapat menolong seseorang itu membakar kalori yang berlebihan dengan berkesan dan seterusnya mengurangkan penyimpanan lemak.

Gen, umur, nisbah otot dengan lemak merupakan antara perkara penting yang menentukan kadar metabolisme seseorang.

Sesetengah individu mempunyai kadar metabolisme yang lebih tinggi secara semula jadi. Hal ini disebabkan oleh gennya.

Berat ideal

Seseorang dikatakan mempunyai berat badan berlebihan jika BMI (Indeks Jisim Badan) melebihi 25. Seseorang juga digolongkan sebagai gemuk gedempol jika BMInya melebihi 30. BMI dikira dengan rumusan kg/m2, di mana kg adalah berat badan dan m adalah ketinggian dalam meter.

Jika anda mengalami berat berlebihan, anda haruslah cuba untuk mencapai BMI yang ideal (antara 18.5 dan 25). Jika BMI anda melebihi kadar yang ideal, anda haruslah menurunkan berat badan anda untuk mencapai tahap BMI yang ideal.

Satu cara lain untuk mengira adalah dengan nisbah pinggang dan pinggul anda:

Pengiraan: Lilitan pinggang dan pinggul dalam inci.

Bentuk tubuh anda.

*Jika nisbahnya melebihi 0.8, anda berbentuk epal.

*Jika nisbahnya ialah 0.8 atau kurang, anda berbentuk pir.

Kebanyakan orang menyimpan lemak badannya dengan dua cara berbeza:

*Di sekeliling pertengahan badan (berbentuk epal).

*Di sekeliling bahagian pinggul (berbentuk pir).

Nisbah pinggang ke pinggul bergantung pada kadar lemak yang tersimpan di bahagian pinggang dan pinggul anda.

Bentuk badan risiko kesihatan:

*Bentuk epal, berat yang berlebihan pada perut. Risiko kesihatan yang lebih tinggi.

*Bentuk pir, berat yang berlebihan pada bahagian pinggul atau paha. Kurang risiko kesihatan.

Bantuan melangsingkan tubuh

Melangsingkan badan secara praktikal bermakna menyingkirkan berat sebanyak dua hingga tiga kilogram sebulan.

Menghilangkan berat badan bermaksud menghilangkan lemak badan yang berlebihan dan bukan cecair badan. Program pelangsingan yang ekstrem selalunya menghilangkan cecair badan dan bukannya lemak.

Program pelangsingan yang ekstrem akan menyebabkan kehilangan air. Kehilangan air menyebabkan kulit badan menjadi lemah dan kadangkala ia menyebabkan ketidakseimbangan elektrolit.

Adalah mitos jika produk melangsingkan badan seharusnya membawa kesan cirit-birit.

Tip

Cara yang paling berkesan untuk menurunkan berat badan adalah:

*Kurangkan pengambilan makanan sebanyak empat peratus.

*Minum air sekurang-kurangnya lapan gelas setiap hari.

*Bersenam sekurang-kurangnya lima hari seminggu.

Penurunan berat badan bergantung pada jumlah lemak yang berada dalam badan seseorang.