07 Disember 2017

Strok Senyap: Apa yang Anda Perlu Tahu

By 11:13
Sesetengah orang mempunyai strok tanpa sedar. Ia dipanggil strok senyap, dan ia tidak mudah untuk mengenali gejalanya. Tetapi ia menyebabkan kerosakan kekal di dalam otak anda.

Jika anda mempunyai lebih daripada satu tanda strok senyap, anda mungkin mempunyai masalah ingatan. Ia juga boleh menyebabkan strok menjadi lebih teruk.

Mengesan Strok Senyap

Sekiranya anda mempunyai strok senyap, anda mungkin tidak akan tahu kecuali jika anda mempunyai imbasan otak dan kerosakan. Anda mungkin menghadapi sedikit masalah ingatan atau sedikit kesukaran mendapatkannya. Seorang doktor mungkin dapat melihat tanda-tanda strok senyap tanpa ujian.

Strok Senyap Lebih Biasa daripada Anda Harapkan

Satu kajian orang-orang pertengahan umur tanpa tanda-tanda strok yang jelas mendapati bahawa kira-kira 10% mengalami kerosakan otak dari satu.

Kerosakan yang berlaku adalah tetap, tetapi terapi mungkin membantu merangsang bahagian otak yang lain supaya anda dapat memperoleh semula kebolehan yang mungkin lemah.

Mencegah Pukulan Dengan Kebiasaan Baik

Peluang anda mendapat strok naik jika anda mempunyai tekanan darah tinggi atau denyutan jantung yang tidak teratur.

Perubahan dengan cara hidup anda boleh membantu mengurangkan kemungkinan strok dan penyakit jantung anda. Buat rancangan untuk mengamalkan tabiat yang sihat ini:

Pastikan tekanan darah anda normal, dan dapatkannya di bawah kawalan jika terlalu tinggi.
  • Semak kolesterol anda.
  • Simpan gula darah anda pada tahap yang betul.
  • Jika anda merokok, berhenti.
  • Makan makanan yang sihat yang merangkumi banyak buah-buahan segar, sayur-sayuran, dan biji-bijian. Potong lemak tepu (didapati dalam daging merah, contohnya), garam, dan gula.
  • Dapatkan latihan teratur.
  • Pastikan berat badan yang sihat.

0 comments: