04 Mei 2011

ED simptom awal sakit jantung

MATI pucuk atau istilah perubatannya dysfunctional erection (ED) keadaan di mana seseorang lelaki tidak mampu dan sukar mencapai atau mempertahankan ejakulasi dalam tempoh lama.

Keadaan itu menyebabkan mereka tidak puas dan tertekan dengan kehidupan seksual.

Laporan terkini yang dikeluarkan Pfizer menunjukkan lebih 150 juta lelaki di seluruh dunia mengalami ED.

Jumlah itu mampu bertambah dua kali ganda menjelang 2025.

Manakala di Asia, bilangannya dijangka mencecah kira-kira 200 juta lelaki pada tahun sama.

Di Malaysia pula, kaji selidik Kesihatan Seksual dan Kesihatan Keseluruhan Asia Pasifik (AP SHOW) yang turut dijalankan Pfizer membuktikan 62 peratus lelaki tidak berpuas hati dengan kehidupan seksual.

Sementara 40 peratus lagi mengalami ketegangan separuh matang atau suboptimal erction.

Pengarah Perubatan Pfizer, Dr. Vicknesh Wellupillai berkata, ED adalah simptom awal bagi penyakit kardiovaskular dan lazimnya ia berlaku seiring dengan kencing manis, hipertensi, kolestrol tinggi dan penyakit jantung.

Justeru tegasnya, ia perlu dirawat secepat mungkin bagi mengelak bertukar menjadi penyakit kardiovaskular dalam jangkamasa kira-kira tiga tahun.

Bagaimanapun, jelasnya, kebanyakan penghidap ED tidak mendapatkan khidmat nasihat pakar atau mendapatkan rawatan. Mereka membiarkan masalah itu berlaku kerana kebimbangan dari segi psikologi.

Menurut Vicknesh, menyedari hakikat itu dan bahaya ED, Pfizer Malaysia dan pusat gimnasium, Celebrity Fitness bekerjasama menganjurkan kempen Make A Stand bertujuan memberi kesedaran serta pendedahan mengenai ED.

Katanya, melalui kempen itu, golongan lelaki akan ditawarkan maklumat terperinci berhubung ED, cara mengesannya lebih awal dan keperluan mendapatkan nasihat doktor jika mengalami gejala berkenaan atau suboptimal erection.

Vicknesh memberitahu, Make A Stand akan diadakan di cawangan terpilih Celebrity Fitness di seluruh negara.

Proses pemeriksaan dan khidmat nasihat akan dilakukan dalam bilik persalinan lelaki pusat kecergasan tersebut serta dilengkapi modul yang mudah difahami peserta.

"Kempen ini dianjurkan secara tertutup di bilik persalinan bagi menggalakkan seseorang yang mempunyai gejala ED lebih terbuka dan tidak segan berbincang dengan pakar yang mengendalikannya.

"Selain itu, keadaan tertutup ini membolehkan peserta membezakan peringkat ereksi berlainan melalui ujian sentuhan mudah yang akan menunjukkan di mana kedudukan mereka di dalam Skor Kesukaran Ereksi (EHS).

"Ujian EHS adalah kaedah mudah dan mampu mengukur secara tepat tahap ketegangan dengan skala satu hingga empat bagi memudahkan penentuan jenis rawatan atau senaman yang sesuai," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Pelancaran Kempen Make A Stand di Celebrity Fitness, Bangsar Village II, Bangsar, baru-baru ini.

Sementara itu, Tara berkata, rutin senaman yang konsisten bukan sahaja mampu membantu mengurangkan berat dan tekanan darah tetapi juga menyihatkan jantung.

"Di kalangan lelaki, senaman juga mempu mengurangkan risiko komplikasi apa sahaja penyakit yang mana puncanya dikaitkan dengan kehidupan tidak aktif," katanya.



0 comments: