25 November 2009

Hipotiroidisme penyakit rahsia



Bagaimana jutaan orang di seluruh dunia boleh menderitai penyakit hipotiroidisme sedangkan dalam masa yang sama, mereka langsung tidak menyedarinya? Itulah hakikatnya. Hipotiroidisme merupakan sejenis gangguan tiroid yang paling kerap ditemui, yang terjadi apabila aktiviti kelenjar tiroid kurang berbanding normal.

Sebelum itu, mari kita berkenalan terlebih dahulu dengan tiroid iaitu sejenis kelenjar endokrin berbentuk rama-rama yang terletak pada pangkal leher, bawah sedikit daripada halkum anda.

Kelenjar tiroid terdiri daripada dua lobus, satu pada setiap sisi trakea yang disambungkan oleh satu ismus atau segenting. Ia merembeskan hormon tiroid yang diperlukan bagi proses metabolik dan mental yang normal, juga perkembangan fizikal anda.

Terdapat dua jenis hormon tiroid iaitu triiodotironin (T3) dan tiroksina (T4). Keseluruhan aspek metabolisme anda – dari degupan jantung membawalah ke berapa cepat kalori dibakar, semuanya mempunyai kaitan langsung dengan hormon yang berperanan besar terhadap fungsi tubuh ini.






0 comments: