21 Mac 2011

Kenapa rambut gugur?

RAMBUT bukan sekadar pelengkap gaya, malah sangat penting untuk meningkatkan keyakinan seseorang. Justeru, keguguran rambut adalah perkara yang membimbangkan, apatah lagi jika ia berlaku kepada golongan muda, khususnya wanita.

Ada yang berpendapat, jika masalah keguguran rambut berlaku pada lelaki, mereka boleh memilih untuk membotakkan kepala, namun hakikatnya bukan semua orang sesuai dengan gaya ini.

Malah ada kajian menunjukkan lelaki botak mempunyai peluang lebih rendah untuk diterima bekerja berbanding yang mempunyai rambut.

Berdasarkan laporan Persatuan Dermatologi Malaysia, jenis masalah keguguran rambut paling kerap dialami ialah alopecia androgenetik yang berlaku pada 30 peratus lelaki berusia 30 tahun, 50 peratus lelaki pada usia 50 tahun dan 50 peratus wanita menjelang usia 60 tahun.

Meskipun faktor genetik dipercayai memainkan peranan utama dalam perkembangan alopecia androgenetik, gaya hidup dan faktor luaran lain mungkin turut menyumbang kepada masalah ini.

Meskipun faktor genetik dipercayai punca utama perkembangan alopecia androgenetik, gaya hidup dan faktor luaran lain mungkin turut menyumbang kepada masalah ini.

Kini ada ujian genetik dapat memastikan punca sebenar seseorang itu mengalami masalah keguguran rambut. Ini dapat melenyapkan beban psikologi dan kewangan dalam mencari cara penjagaan rambut gugur yang betul untuk menghindari masalah keguguran dan penipisan rambut.

Ujian genetik ini mudah dan tidak menyakitkan tetapi pengambilan sampel tisu pipi mesti dilakukan dalam persekitaran terkawal oleh pakar trikologi yang diiktiraf.

Sampel ini akan dihantar ke makmal di Amerika Syarikat untuk analisis genetik dan keputusannya dapat diketahui dalam dua minggu.

Menurut Ketua Trikologi Svenson Asia dan Timbalan Presiden Persatuan Trikologi Asia, Teo Kim Teik, pada masa kini diagnosis keguguran rambut hanya berdasarkan pemerhatian terhadap proses kehilangan rambut.

“Meskipun seseorang profesional rambut boleh mengesan tanda awal keguguran rambut, ujian genetik memberikan diagnosis tepat sebelum sebarang tanda awal dapat dilihat.

“Sebenarnya seseorang kehilangan lebih kurang 50 peratus rambutnya apabila tanda keguguran rambut mula kelihatan.
“Ujian genetik untuk keguguran rambut yang dikenali sebagai ujian litmus dapat mengenal pasti secara tepat mereka yang bakal mengalami alopecia androgenetik atau biasanya dirujuk sebagai keguguran rambut akibat keturunan, sebelum tanda keguguran rambut dikesan.

“Ujian ini dapat menentukan ciri awal genetik terhadap keguguran rambut di kalangan lelaki dan wanita berusia 18 tahun ke atas.

“Diagnosis genetik yang tepat akan memudahkan ahli trikologi terlatih merangka program rawatan pencegahan,” katanya pada pelancaran ujian genetik Svenson dengan kerjasama HairDX, syarikat FarmaGenomik di Amerika Syarikat yang pakar dalam analisis genetik dan terapi rambut.

Ini kerana rawatan keguguran rambut berpeluang lebih cerah untuk berjaya seandainya masalah dikesan dan dirawat pada peringkat awal untuk menghalang proses trikologi yang mengakibatkan rambut gugur.

Ujian genetik untuk keguguran rambut boleh didapati di semua pusat Svenson di Malaysia pada harga RM250 (boleh ditukar untuk dua kali rawatan).

Mereka yang bimbang mengalami masalah alopecia androgenetik dinasihatkan bertemu pakar trikologi sebelum melakukan ujian genetik.




0 comments: