02 Mac 2011

Catat gejala sakit

DULU setiap kali ke klinik, bapa saudara penulis merungut kerana doktor bertanya bermacam soalan mengenai gejala dialaminya. Pada pendapatnya ketika itu, doktor sepatutnya tahu masalah kesihatan pesakit tanpa perlu bertanya banyak dan boleh memberi ubat ‘mujarab’ berdasarkan kepakaran mereka.

Adakah ia benar? Tidak. Doktor tidak mungkin dapat membuat diagnosis atau mengenal pasti penyakit dengan tepat hanya berdasarkan pemerhatiannya.

Kerjasama pesakit diperlukan untuk memberi maklumat mengenai gangguan kesihatan dialami untuk membantu doktor membuat penilaian sebaik mungkin supaya anda membawa pulang ubat sewajarnya.

Menyenaraikan gejala sebagai persediaan berjumpa doktor adalah amalan yang digalakkan mana-mana pengamal kesihatan. Ia memudahkan tugas doktor kerana kadangkala apabila berada di klinik, pesakit terlupa memberitahu gejala penting yang dianggap masalah biasa, kata Penasihat Kesihatan Keluarga, Dr Abdul Rasid Mohamed Ali.

Mungkin tidak ramai melihat membuat persiapan untuk berjumpa doktor itu satu keperluan. Caranya mudah iaitu beli satu buku nota kecil untuk dituliskan semua aduan (gejala yang dialami). Beri keutamaan kepada gejala besar dan nyata.

Antara perkara penting lain yang perlu dicatat ialah bila ia bermula, berapa lama anda mengalami gejala berkenaan dan kekerapannya berlaku. Walaupun doktor akan tanya soalan ini, tetapi lebih baik jika pesakit mencatatkannya kerana ketika berjumpa doktor, kita mungkin lupa sesetengah gejala penting.

Menurut Dr Abdul Rasid, beberapa perkara penting perlu diketahui pesakit apabila berjumpa doktor iaitu:

# Memberi biodata diri dan keluarga terdekat sangat penting, terutama nama, nombor Mykad, jantina, tarikh lahir, alamat rumah diduduki sekarang dan nombor telefon. Pastikan maklumat dicatat itu adalah maklumat kita.

Pastikan juga pihak hospital boleh menghubungi anda dalam keadaan tertentu, contohnya untuk memberitahu keputusan ujian kesihatan yang tidak normal. Jika biodata tidak lengkap, pihak hospital tidak dapat menghubungi pesakit.

Jika ada perubahan alamat, maklumkan pihak hospital dan kemas kini semua maklumat anda walaupun anda ‘pengunjung tetap’ klinik atau hospital. Walaupun pihak hospital yang sepatutnya mendapatkan maklumat ini, pesakit juga perlu bertanggungjawab memastikan maklumat dirinya adalah betul dan terkini.

Jangan beri alamat seperti dalam Mykad; kecuali anda memang tinggal di situ. Ini penting dalam kes berlakunya jangkitan penyakit tertentu, contohnya denggi, kerana pihak hospital perlu memaklumkan pihak berkuasa tempatan supaya penyemburan asap membunuh nyamuk aedes dapat dilakukan segera sebelum ia memindahkan penyakit kepada orang lain.

# Beli buku nota kecil atau buku 555 untuk dijadikan diari rawatan. Ia bertujuan mencatat tarikh, masalah kesihatan dialami dan jenis ubat diambil. Anda juga boleh meminta doktor menulis keputusan pemeriksaan kesihatan asas seperti tekanan darah, paras gula darah, jenis dan dos ubat yang diberi serta tahap penyakit.

Maklumat ini sangat berguna bagi penghidap pesakit kronik, terutama dalam kecemasan. Ia boleh digunakan oleh doktor lain yang merawat pesakit berkenaan. Jadi doktor tidak perlu lagi menghubungi klinik atau hospital terdahulu kerana dalam kebanyakan kes, ia tidak dapat atau sukar dilakukan. Daripada diari ini juga, doktor juga boleh tahu ubat yang menyebabkan alahan pada pesakit.

# Aduan utama pesakit — Lebih baik catat atau senaraikan masalah atau gejala dialami.

# Mesti ingat sejarah kesihatan — Ini termasuk masalah kesihatan yang sedang atau pernah dialami, pembedahan atau rawatan diterima. Beritahu juga sejarah penyakit keluarga (darah tinggi, jantung, asma, kanser). Untuk wanita, maklumkan mengenai sejarah sakit puan dialaminya.

# Sejarah pengambilan ubat. Oleh kerana kita biasanya lupa nama ubat, jadi lebih baik jika anda catat juga jenama dan nama saintifik ubat dalam buku nota tadi atau bawa botol ubat apabila berjumpa doktor. Paling penting, tulis nama ubat yang pernah diambil dan menyebabkan gejala alahan atau tidak sesuai dengan anda. Walaupun anda mungkin pernah memberitahu perkara ini kepada doktor yang merawat, maklumkan atau ingatkan sekali lagi kerana selepas berjumpa ramai pesakit, ada kemungkinan doktor terlupa atau terlepas pandang.

# Sejarah sosial — Adakah anda merokok, mengambil dadah atau aktif dalam aktiviti lasak, angkat berat (sakit belakang).

# Sejarah persekitaran — Masalah kesihatan anda mungkin ada kaitan dengan persekitaran tempat tinggal atau kerja. Kini ada banyak masalah kesihatan yang berkait rapat dengan jenis pekerjaan atau persekitaran tempat kerja, contohnya sindrom Terowong Karpal kerap berlaku pada individu yang kerjanya memberi banyak tekanan pada pergelangan tangan seperti tukang jahit atau mereka yang menggunakan komputer sepanjang hari.

# Jika anda sakit, jadilah pesakit dan jangan berlagak jadi doktor walaupun anda seorang doktor. Ini kerana doktor tidak boleh merawat diri sendiri. Beritahu doktor gejala yang dialami saja dan usah berlagak pandai menyebut nama penyakit kecuali disahkan melalui pemeriksaan atau ujian kesihatan.

Ini kerana ada banyak kes pesakit memberitahu doktor dia mengalami masalah tertentu (berdasarkan agakannya) dan doktor memberi ubat mengikut nama masalah kesihatan yang disebut pesakit tanpa membuat pemeriksaan terlebih dulu. Akibatnya, masalah kesihatan pesakit berlarutan hinggalah diagnosis betul dilakukan.

“Pernah berlaku satu kes seorang pesakit dengan yakin memaklumkan doktor dia menghidap gastrik walaupun gejala dialami tidak hilang selepas beberapa kali mengambil ubat. Percaya dengan kata-kata pesakit, doktor terus memberinya ubat gastrik.

“Apabila sakitnya tidak hilang, pesakit tadi berjumpa doktor lain dan kali ini doktor berkenaan tegas mengatakan dia perlu lakukan pemeriksaan terlebih dulu. Hasil pemeriksaan didapati pesakit itu sebenarnya sakit jantung! Ini bermakna apabila menjadi pesakit, anda perlu dengar dan patuh pada arahan doktor yang merawat anda,” katanya.

# Jangan minta benda yang tidak patut kita dapat. Ini termasuk ubat antibiotik atau ujian tertentu seperti sinar-X, imbasan CT atau pengimejan magnetik resonans (MRI). Jika anda benar-benar perlukannya, doktor akan cadangkan. Usah pandai-pandai meminta ujian tertentu kerana ia membuatkan pesakit mendapat rawatan atau pemeriksaan yang tidak perlu.

Kesannya, kos perubatan meningkat dan membebankan pesakit, khususnya yang berpendapatan rendah dan sederhana. Memang diakui ada segelintir doktor mencadangkan pelbagai ujian tetapi anda boleh mendapatkan pandangan kedua (berjumpa doktor lain) untuk pengesahan sama ada ia benar-benar perlu.

# Bawa ahli keluarga atau kawan untuk menemani anda berjumpa doktor. Mereka boleh memberitahu doktor tanda atau gejala yang tidak disedari pesakit dan menjadi saksi, terutama apabila wanita perlu menjalani pemeriksaan sensitif.

Mereka juga boleh mendengar penerangan doktor dan bertanya soalan supaya masalah pesakit dapat difahami dengan lebih jelas, khususnya daripada segi pengurusan penyakit dan pengambilan ubat.

Malah, kehadiran ahli keluarga atau kawan juga penting bagi sesetengah keadaan, contohnya pesakit buah pinggang yang menjalani dialisis kerana pesakit biasanya berasa lemah dan pening selepas dialisis selesai.

# Pesakit perlu sabar, tenang dan berterus terang ketika berjumpa doktor. Usah menangis atau terlalu mengikutkan perasaan kerana ia menyukarkan doktor memberi rawatan.

# Tanya doktor apa lagi yang mereka ingin tahu.

Soalan yang perlu ditanya pada doktor:
# Apa penyakit yang anda hidapi?
# Apa ubat atau rawatan yang anda perlukan?
# Adakah pilihan rawatan?
# Jangka masa rawatan, penyembuhan atau berapa lama anda perlu mengambil ubat?
# Minta untuk dirujukkan kepada pakar atau doktor berkaitan
# Risiko dan prognosis (ramalan penyembuhan penyakit selepas rawatan)
# Cara pencegahan
# Kesan penyakit kepada orang persekitaran, terutama keluarga
# Adakah rawatan termasuk dalam perlindungan insurans?
# Minta ringkasan laporan.



0 comments: