02 Disember 2009

Pengidap kencing manis tetap perlu glukos


BAHAYA: Pengambilan berlebihan buah-buahan manis perlu dielakkan.

ROSMAH (bukan nama sebenar) menghidap kencing manis sejak dua tahun lalu. Sejak itu, ibu dua anak berusia 40 tahun itu cukup berhati-hati dengan makanannya. Rosmah cukup takut jika gula dalam darahnya meningkat naiki. Masih terbayang di matanya kisah pesakit kencing manis yang terpaksa dipotong kakinya. Kalau boleh, Rosmah tidak mahu ia berlaku ke atas dirinya.

Disebabkan kebimbangan terlampau itu, Rosmah tidak makan nasi mahupun makanan atau minuman bergula. Setiap kali melihat gula, Rosmah seakan trauma. Rosmah berpuasa dengan hanya makan roti putih dan sup sayur selama dua minggu sehinggalah suatu malam suaminya mendapati Rosmah pengsan tidak sedarkan diri. Rosmah dikejarkan ke wad kecemasan pada malam itu dan doktor terpaksa memasukkan glukos ke tubuhnya melalui saluran tiub. Doktor menasihatkan Rosmah agar tidak menolak terus makan karbohidrat kerana badan masih memerlukan gula untuk tenaga.

Presiden Persatuan Pemakanan Malaysia, Dr Tee E Siong, berkata pesakit kencing manis perlu mengambil makanan berasaskan karbohidrat kerana tubuh tetap memerlukan glukos sebagai sumber tenaga.

Jangan sesekali tidak makan langsung makanan berkabohidrat kerana kekurangan gula juga menimbulkan mudarat kepada tubuh. Walaupun seseorang itu menghidap kencing manis, tubuh masih memerlukan karbohidrat. Tetapi, glukos yang diperlukan dalam bentuk ringkas supaya mudah diserap seperti beras perang atau roti bijirin penuh berbanding nasi atau roti putih.





0 comments: