Usah abai makan pagi

Posted by BioVCO on 07:24 with No comments
PENTINGKAH bersarapan? Suatu masa dulu, sarapan menjadi juadah yang paling penting dalam kehidupan seharian. Namun, kesibukan sering menyebabkan semua ahli keluarga tidak sempat untuk duduk menikmati sarapan bersama-sama. Apakah sebenarnya yang sudah berlaku kepada waktu sarapan?
Seiring dengan perkemba­ngan teknologi, kita mulai mengalami tekanan untuk menye­gerakan tugas seharian dalam masa yang singkat seterusnya menyebabkan semakin ramai tidak mengambil sarapan. 
Istilah sarapan dalam bahasa Inggeris, ‘breakfast’, membawa maksud berbuka puasa iaitu ‘puasa’ yang bermula dari waktu makan malam pada malam sebelumnya sehingga waktu makan tengah hari hari berikutnya. Sarapan penting untuk memberikan kita tenaga melakukan aktiviti seharian. 

Tetapi kebanyakan mereka daripada golongan profesional terlalu sibuk untuk bersarapan dan hanya sempat menggantikannya dengan secawan kopi, dengan harapan ia cukup untuk bertahan sehingga waktu tengah hari.

Menurut Majlis Maklumat Pemakanan Antarabangsa (IFIC) yang terletak di Washington, Amerika Syarikat, seseorang yang makan sarapan secara konsisten akan mendapat khasiat serat, kalsium, vitamin A, vitamin C, riboflavin, zink dan zat besi, di samping jumlah kalori dan lemak makanan yang lebih sedikit berbanding mereka yang tidak mengambil sarapan.

Kajian lanjut turut menunjukkan bahawa mereka yang mengambil sarapan berkhasiat mempunyai ukur lilit bahagian pinggang yang ‘lebih sihat’. Malah IFIC mengatakan sarapan turut menambah kecerdasan otak dan ingatan, di samping meningkatkan lagi ketangkasan, tumpuan serta kebolehan menyelesaikan masalah. 


Sekiranya kita tidak mengam­bil sarapan, tubuh kita akan mengalami keadaan di mana ia tidak menerima sebarang nutrien dan menganggap ia sedang berpuasa. 

Selepas jangka masa yang lama tidak mengambil makanan, sebaik saja kita mengambil makanan tengah hari, tubuh akan menyimpannya dalam bentuk lemak kerana ia tidak mendapat makanan pada waktu yang tetap dan makanan seterusnya masih tidak dapat dipastikan waktunya. 

Tanpa vitamin dan garam mineral yang diperoleh ketika sarapan, tubuh kita akan kekurangan tenaga untuk beraksi pada tahap optimum kerana ia tidak menerima khasiat yang diperlukan. 


Menurut Presiden Persatuan Nutrisi Malaysia, Dr Tee E Siong, pengambilan bijirin dan produk berasaskan bijirin adalah penting untuk keperluan tenaga dan nutrisi harian kerana bijirin adalah sumber utama bagi pembekal tenaga dan protein. Pengambilan bijirin bijian penuh amat digalakkan kerana ia kaya dengan karbohidrat, serat, vitamin, garam mineral dan asid lemak. 


Di Eropah, jawapannya mungkin ada di dalam sebiji croissant manakala di Timur Tengah, kebab dan falafel menjadi pilihan, sementara di Malaysia mungkin di dalam smoothie dan bijirin sarapan. Dengan selera juadah yang semakin global, sarapan turut sama berkembang dengan cita rasa ‘Timur bertemu Barat’. 


Pelbagai herba tradisional Cina seperti Ginseng Amerika dan Dang Gui sudah mula diperkenalkan di dalam bijirin sarapan pagi untuk membantu golongan profesional berasa hebat menghadapi hari yang lebih produktif. Sayangilah tubuh anda. Mulakan hari anda dengan sarapan berkhasiat setiap hari dan alamilah perubahannya.


Bebaskan diri dari risiko penyakit kronik yang amat berbahaya

Jika ada tanda-tanda selalu lemah badan serta perlukan sesuatu yang membolehkan anda cergas semula maka saya sarankan anda teruskan membaca. Apa yang anda cari ada dalam laman berikut...

RAHSIA kekal sihat secara SEMULAJADI