27 September 2013

Kuasa berjalan kaki

Adakah aktiviti senaman seperti ini berguna kepada kesihatan tubuh badan kita? Kali ini, topik saya mengupas mengenai kuasa berjalan kaki atau power walking. Seperti yang kita tahu, membakar kalori tidak semestinya dengan bersukan atau berjoging, malah ia juga boleh dilakukan menerusi aktiviti seperti me–ngemas rumah atau melakukan kerja harian yang membabitkan pembakaran kalori. 

Berjalan juga salah satu bentuk aktiviti yang boleh membakar kalori. Ia aktiviti yang paling mudah dilakukan, tetapi ramai antara kita kurang peka dengan kelebihan aktiviti ini.

Kuasa berjalan ialah kunci kecergasan tubuh badan seseorang. Ia perkara lazim yang banyak dilakukan dalam kehidupan harian kita. Cara senaman ini paling mudah dan berkesan untuk mengurangkan berat badan selain penjagaan kalori pemakanan harian.

Tetapi ia perlulah dilakukan dengan konsisten kerana ia bukan bergantung kepada bilangan dan jarak aktiviti berjalan yang dilakukan, sebaliknya kekerapan melakukannya. Mari kita lihat kuasa atau faedah melakukan aktiviti ini. 

1) Diet yang sihat 

Secara tidak langsung, jika kita seorang yang mengamalkan rutin harian dengan melakukan kecergasan melalui berjalan, kita juga masih memerlukan pemakanan yang sihat. 

Tujuannya membantu menyerap nutrisi yang berkualiti dan elok ke dalam tubuh badan. 

Dengan adanya matlamat ini, nafsu keinginan makan kita akan terdorong kepada makanan yang berkhasiat seperti sandwic, buah-buahan 
dan bijirin. 

2) Pembakaran kalori 

Proses pembakaran kalori bukan semestinya dengan melakukan aktiviti sukan yang lasak atau memanjat gunung untuk membuatkan kalori terhapus di dalam tubuh. 

Ia sama sekali tidak menjurus kepada aktiviti sedemikian saja kerana dengan berjalan, proses pembakaran kalori juga dapat dilakukan. 

Mungkin pembakaran kalori tidak sehebat aktiviti lasak berkenaan, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat membakar sejumlah 1,800 kalori pada tiga kali set selama 60 minit setiap minggu. 

3) Mengelakkan kecederaan 

Apakah kaitan berjalan atau berlari dengan kecederaan? Ia merujuk kepada individu yang mempunyai berat badan berlebihan. 

Ini kerana bagi individu yang mempunyai berat badan berlebihan, mereka kurang sesuai untuk melakukan aktiviti kardio yang memberikan banyak tekanan pada bahagian kaki mereka. 

Ia boleh menyebabkan tekanan yang kuat di bahagian pergelangan kaki dan akhirnya menyebabkan kecederaan. Cara terbaik yang boleh dilakukan ialah berjalan. Senaman ini memberikan kesan sederhana kepada kaki anda. 

Melakukan aktiviti berjalan sebanyak tiga kali seminggu, ia sudah mencukupi untuk membantu mengurangkan berat badan selain memberi kecergasan kepada tubuh badan. 

4) Penjagaan kesihatan 

Berjalan ialah senaman yang dapat menampung berat dan menguatkan tulang anda. Selain itu, ia membantu anda mengurangkan risiko mendapat osteoporosis. 

Bagi mereka yang menghadapi masalah tekanan, senaman ini juga dapat mengurangkan tekanan kerana ia melepaskan endorfin ke dalam otak. 

Akhir sekali, berjalan tidak perlu menggunakan kelengkapan, jadi senaman ini murah dan amat mudah dilakukan.

Bebaskan diri dari risiko penyakit kronik yang amat berbahaya

Jika ada tanda-tanda selalu lemah badan serta perlukan sesuatu yang membolehkan anda cergas semula maka saya sarankan anda teruskan membaca. Apa yang anda cari ada dalam laman berikut...

RAHSIA kekal sihat secara SEMULAJADI




0 comments: