29 September 2010

Virus bronkiolitis serang bayi

JANGKITAN bronkiolitis adalah jangkitan pada sistem pernafasan yang biasanya (lebih 80 peratus kes) terjadi kepada bayi berusia antara dua hingga 12 bulan.

Ia berpunca daripada serangan virus ke atas saluran pernafasan bronkiol di paru-paru yang menyebabkan inflamasi ke atas saluran pernafasan dan seterusnya saluran pernafasan menjadi sempit.

Melalui kajian di Barat, virus RSV dikenal pasti sebagai penyebab utama jangkitan bronkiolitis (lebih 90 peratus).

Selebihnya disebabkan virus seperti parainfluenza, adenovirus dan rhinovirus.

Pada peringkat awalnya, kanak-kanak yang mendapat jangkitan bronkiolitis akan menunjukkan simptom seperti selesema, batuk dan demam. Kemudian, batuk semakin teruk dan kanak-kanak sukar bernafas dan kemungkinan nafas mereka kedengaran seperti bunyi lelah.

Sesetengah kanak-kanak mungkin mengalami masalah hilang selera makan dan sukar tidur akibat masalah lendir yang menyumbat saluran pernafasan. Masalah nafas berbunyi mungkin pulih selepas lima hari, tetapi masalah batuk berkemungkinan berterusan sehingga sebulan
lamanya.

Di negara Barat, ada sekumpulan bayi yang dikenal pasti mempunyai risiko tinggi jika mengalami serangan virus bronkiolitis sehingga mereka mungkin memerlukan alat bantuan pernafasan jika mendapat masalah bronkiolitis teruk.

Ini termasuk bayi yang lahir tidak cukup bulan, ada masalah penyakit paru-paru kronik (CLD-Chronic Lung Disease), masalah jantung kongenital dan bayi berusia kurang empat bulan.

Kadar kematian disebabkan masalah bronkiolitis juga tinggi. Kajian menunjukkan jika bayi mendapat masalah bronkiolitis ketika peringkat bayi, mereka berisiko untuk mendapat asma (lelah) apabila besar.

Malah, risiko mendapat masalah bronkiolitis bertambah jika bayi berkenaan terdedah kepada asap rokok dan habuk (seperti rumah di tepi jalan atau kuari), bayi yang dihantar ke rumah asuhan, tinggal di rumah sempit dan ramai anggota keluarga serta bayi yang tidak pernah mendapat susu ibu.

Masalah bronkiolitis dapat dikesan melalui pemeriksaan doktor. Bayi yang mendapat masalah bronkiolitis akan mengalami selesema, batuk, demam dan masalah pernafasan.

Doktor akan dapat mengesan sama ada masalah bronkiolitis itu ringan, sederhana atau teruk. Bagi masalah bronkiolitis yang sederhana dan teruk, bayi perlu mendapat rawatan susulan di wad.

Namun, bagi kes bronkiolitis yang ringan, cukup sekadar rawatan di rumah diikuti rawatan susulan di klinik.

Walaupun biasanya bronkiolitis hanya terjadi sekali ketika peringkat bayi, ia boleh berulang. Kebiasaannya kanak-kanak akan pulih dalam tempoh seminggu hingga 10 hari.

Bawa anak anda berjumpa doktor jika dia mengalami masalah pernafasan, kurang selera makan dan tidur terganggu. Rawatan seterusnya seperti cecair intravena (jika kurang minum) dan rawatan oksigen mungkin diberi diikuti pemantau pernafasan secara rapi.

Walaupun jangkitan virus bronkiolitis tiada rawatan khusus, kanak-kanak berkenaan mungkin diberi rawatan gas Ventolin untuk membantu pengembangan saluran pernafasan yang menyempit akibat kesan inflamasi virus ke atas saluran pernafasan bronkiol.

Kepada bayi berisiko tinggi, rawatan pencegahan melalui pemberian immunoglobulin mungkin dapat mengurangkan risiko mendapat bronkiolitis teruk.

Pembasmi kuman semulajadi

Dalam tahun 1966, seorang professor farmakologi dan penyelidik di Universiti Michigan telah menemui sifat anti virus dan anti bakteria sejenis lemak tepu aktif yang menjadi bahan penting minyak kelapa dara BioVCO.

Sejak dari itu lemak tepu aktif ini telah dikenalpasti bersifat anti virus, anti bakteria, anti fungus dan anti protozoa. Sifat pembasmi kuman ini telah menjadikan minyak kelapa dara BioVCO satu bahan berkesan untuk menentang penyakit disebabkan oleh kuman.

Kebanyakan virus dan bakteria dilindungi oleh suatu lapisan lemak luaran yang mengekalkan kewujudan DNA mereka. minyak kelapa dara BioVCO boleh memusnahkan lapisan lemak luaran ini lantas membunuh DNA virus dan bakteria.



0 comments: