Lemak di sana sini

Posted by BioVCO on 06:30 with No comments
ZURA berasa risau dengan keadaan tubuhnya yang semakin gemuk. Baju-baju yang dibeli pada tahun lepas semakin sendat. Melihat baju-bajunya yang dibeli tiga tahun lalu, Zura dapat merasakan perbezaan yang ketara. Ternyata tubuhnya semakin mengembang. Tahun demi tahun 'pengembangan' itu semakin ketara.

Tahun lepas dia menghabiskan RM10,000 di sebuah pusat pelangsingan dengan harapan dapat menyusutkan badan yang mengembang. Penurunan berat badan yang diperolehi hanya bersifat sementara sahaja. Tahun ini berat badannya naik kembali dengan cepat.

Tubuhnya mengumpul lemak di belakang, lengan perut dan bahagian pinggang. Untuk memakai korset juga amat sukar kerana tubuhnya yang mengembang berasa amat tidak selesa dan ketat di sana-sini. Apabila memakai tudung dia juga dapat merasakan wajahnya seolah-olah menjadi bengkak.

Sejak kebelakangan ada sesuatu yang menjadi kebimbangannya. Beliau berasa sukar menelan. Makanan yang ditelan seolah-olah tersengkang di kerongkong. Apabila menelan sebiji panadol dia merasakan seolah-olah panadol itu terlekat di tekaknya. Tekaknya juga berasa loya dan mulut seolah-olah berbau biarpun telah berkumur lama.

Zura bertekad untuk melakukan senaman. Sewaktu di universiti dia amat gemar bersukan namun kini setiap kali dia cuba melakukan senaman tubuhnya terasa amat berat. Aktiviti senaman menjadi amat membosankan. Lama kelamaan dia menghentikan banyak aktiviti yang digemarinya. Masalah sering bosan melanda dirinya. Dia juga berasa bosan untuk berjalan-jalan atau bersiar-siar dengan keluarga. Dia memaksa diri demi membahagiakan keluarga. Zura juga kurang bertemu kawan-kawannya. Wanita yang cantik dan gemar bergaya kini hilang dari pandangan. Yang tinggal ialah seorang wanita yang gemuk dan murung. Wanita itu bagaikan kehabisan tenaga. Setiap hari dia tercari-cari bagaimanakah cara untuk keluar dari kepompong itu. Apakah yang terjadi? Penyakit apakah ini? Setiap kali bertemu doktor, laporan perubatan menunjukkan paras tekanan darahnya dan kandungan gula dalam darah rendah. 

Masalah Zura sememangnya disebabkan paras metabolisme yang rendah. Banyak faktor yang mencetuskan hal ini. Di dalam tubuh kita terdapat hormon dan enzim yang menukarkan lemak kepada tenaga. Apabila hormon dan enzim merosot maka proses ini terhalang. Sebab utama yang mengganggu kelenjar hormon adalah tekanan atau stres.

Bayangkan jika anda mahu membakar sampah setinggi gunung dengan hanya 10 batang anak mancis. Selepas mancis pertama dinyalakan ia hanya mampu membakar sedikit sahaja sampah itu. Apabila angin kencang atau hujan maka nyalaan itu padam dan anda terpaksa menyalakan yang lain pula. Akhirnya setelah 10 mancis habis dinyalakan sampah setinggi gunung belum dapat dihapuskan. Lori sampah datang dan menambahkan lagi sampah yang sedia ada.

Begitulah tubuh kita. Apabila berdiet bahan pembakar lemak yang sedikit tidak mampu menghilangkan lemak. Selepas sedikit penurunan berat badan, maka kadar metabolik merosot kerana tidak cukup bahan bakar itu. Setelah penambahan hormon metabolik barulah proses diet menjadi efektif. 

Minggu lepas saya telah menghuraikan dua masalah metabolik yang utama mengikut keadaan tubuh seseorang. Setiap rawatan adalah berbeza mengikut masalah yang dihadapi. Minggu ini saya akan menghuraikan tiga lagi masalah metabolik yang mengakibatkan kegemukan.

1) Pengumpulan lemak pada muka.

Masalah pengumpulan lemak pada muka dan belakang leher. Biasanya tangan dan kaki adalah agak kecil. Perut mungkin membesar sedikit dan terdapat banyak kesan rekahan. Rekahan ini di namakan striae. Sekali pandang ia kelihatan striae yang sering muncul pada perut wanita hamil. Keadaan seperti ini dinamakan cushinoid. Ia mungkin terjadi kerana faktor steroid yang tinggi dalam tubuh. Stimulasi adrenal sering membuatkan masalah ini menjadi-jadi. Besar kemungkinan faktor mengamalkan ubat-ubatan menyebabkan stimulasi pada kelenjar adrenal yang berlebihan. Banyak ubat pelangsing mencetuskan stimulasi yang sebegini. Pada jangka panjang mereka yang mengamalkan ubat sebegini mengalami masalah muka yang kelihatan bengkak.

2) Pengumpulan lemak pada perut dan pinggang sahaja

Bagi lelaki, masalah ini berlaku disebabkan sel-sel tidak sensitif kepada insulin. Tubuh jenis ini berisiko mendapat kencing manis. Sel sel dalam tubuhnya tidak efektif terhadap insulin menyebabkan insulin dikeluarkan dengan banyak. Kesan insulin yang banyak akan membuatkan gula di dalam tubuh menjadi rendah dan tenaga menjadi lemah. Mereka juga kerap berasa lapar. Oleh itu mereka akan kerap makan. Akibat kerap makan maka berat semakin bertambah. Mereka juga kerap merasa berdebar-debar dan mungkin berdarah rendah. Paras gula yang rendah membuatkan mereka lebih senang berehat sahaja. Golongan ini lebih suka makan dan minum minuman yang banyak gula. Apabila mengambil makanan manis mereka berasa sedikit segar dan sebentar kemudian lemah kembali menyebabkan mereka kerap makan. Golongan ini mudah stres dan pergerakan juga agak lambat. 

3) Pengumpulan lemak pada punggung.

Masalah pengumpulan lemak pada punggung berlaku akibat kelebihan hormon gonadal. Ia mungkin berlaku pada lelaki mahu pun wanita. Kelebihan hormon gonadal atau hormon seks membawa kepada pengumpulan lemak ada kawasan ini. Mereka yang mengalami masalah ini disarankan mengambil hormon bloker dan juga mengelak daripada mengambil makanan seperti organ dalaman haiwan yang kaya dengan hormon seperti ini. Hormon yang dimaksudkan ialah estrogen. Bagi lelaki adalah baik jika mereka meningkatkan paras hormon testosteron dalam tubuhnya dan bagi wanita pula rawatan penggantian hormon adalah sesuai.


 
Categories: